לשון שורפת: הסיבה והפתרון

מרפאת שיניים גפאלי – SmilePlace TLV

כשאתם באמת עוצרים לחשוב על זה לרגע, אתם פתאום מגלים כמה זמן לא חשבתם בכלל על הלשון שלכם ולא בדקתם אותה מול המראה. למרות החשיבות הרבה של הלשון לדברים שאתם עושים כל יום: שירה, דיבור, לעיסה וטעם. אתם עדיין לא מייחסים לה מספיק חשיבות. ניקיון שיניים וניקוי לשון הם קריטים לשמירה על בריאות פה מיטבית, נוחות וחיוך יפה.

עם זאת, כשמשהו משתבש, פתאום אתם לא יכול להתעלם ממנה, לא משנה כמה תנסו. לשון שורפת/בוערת, יכולה להיות בלתי אפשרית להתעלם ממנה. אז מה הם הגורמים העיקריים לתסמונת הלשון השורפת (או שריפת הפה), מה ניתן לעשות למענה ומה עוד יכול להתרחש אם זה לא תסמונת הלשון השורפת?

מהיא תסמונת הלשון השורפת?

לשון בוערת או שורפת היא חלק מתסמונת הפה הבוער/השורף.

מדובר במצב בו הפה ו/או הלשון שלכם מרגישות כאילו הן עולות באש, בדומה לאופן שהיה מרגיש אם תשרוף אותה פיזית עם אוכל חם או נוזלים חמים.

חשוב שתדעו: זה לא נחשב מסוכן לבריאותכם הכללית לטווח הארוך.

ובכל זאת, מדובר בהפרעת כאב, כך שסביר להניח שזה לא משהו שאתם מוכנים ומסוגלים להתעלם ממנו. לתסמונת הלשון השורפת הראשונית אין סיבה ברורה והיא כרונית.

מהם הסימפטומים?

• כפי שניתן לצפות, הסימפטום העיקרי הוא תחושה של כוויה בתוך הפה, בלשון או במשטחים אחרים של הפה.
  • יתכן שתבחין באובדן טעם או בטעם מתכתי מוזר בפה.
  • לפעמים אנשים גם מדווחים על חוסר תחושה או עקצוץ בפה.
  • תסמיני יובש בפה, כולל צמא מוגבר, הם גם תסמינים אפשריים.

סוגי תסמונת הלשון השורפת:

BMS ראשוני:

זוהי הצורה הנפוצה ביותר, שבה תחושת הצריבה היא התסמין העיקרי. אין מצב רפואי בסיסי שניתן לזהות הגורם לתסמינים.

BMS משני:

בצורה זו, תחושת הצריבה היא סימפטום של מצב רפואי בסיסי כמו סוכרת, חסרים תזונתיים או זיהומים פטרייתיים.

קשר עם מצבים בריאותיים אחרים ואבחנה מבדלת:

תסמונת הלשון הבוערת קשורה לעתים קרובות למצבים אחרים כמו יובש בפה (קסרוסטומיה), שעלולים להחמיר את הסימפטומים.
זה גם נקשר למצבים רפואיים מסוימים, כולל סוכרת, הפרעות בבלוטת התריס ומחלות אוטואימוניות כמו תסמונת סיוגרן.

קביעת הגורם לתסמונת הלשון הבוערת כרוכה בשלילת גורמים פוטנציאליים אחרים, כגון זיהומים בפה, אלרגיות או נזק עצבי.
ניתן לבצע ביופסיה כדי לשלול מחלות רירית הפה.

מה גורם לתסמונת הלשון השורפת?

• לפעמים, יובש בפה איננו רק סימפטום של תסמונת הלשון השורפת או הפה הבוער, הוא יכול להיות גם הסיבה.
  • תרופות מסוימות יכולות לגרום גם ליובש בפה וגם לתסמונת לשון בוערת.
  • ליקויים בוויטמין B12 יכולים גם להותיר אתכם עם לשון בוערת.
  • זיהומים או ריפלוקס, שניהם יכולים לשנות את רמת החומציות בפה שלכם ולהפוך את סביבת הפה שלכם לחומצית יותר.
  • גירויים פיזיים של הפה שלכם כמו לנשוך את הלשון, להדק את השיניים, או לגרד את הפה, הלשון והלחיים על ידי צחצוח חזק מדי. כל אלה יכולים לגרום או להחמיר את תסמונת הלשון הבוערת.
  • תגובות אלרגיות עלולות לגרום לשריפת הלשון.
  • מתח וחרדה הם גם גורמים לפעמים.
  • ישנו גם קשר בין תסמונת לשון שורפת לגיל המעבר. עם זאת, לא נמצאה סיבה ברורה המקשרת ביניהם.

צפו בסרטון:

גישות טיפול:

תכניות הטיפול מותאמות לרוב בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מטופל.

תרופות מקומיות, כגון שטיפות פה או ג'לים, עשויות להירשם כדי להקל על הסימפטומים.

ניתן להמליץ ​​על תוספי ויטמין B או התערבויות תזונתיות אחרות אם מזוהים חוסרים.

שימו לב:

מתח, חרדה ודיכאון יכולים לשחק תפקיד בהחמרת התסמינים. ניהול גורמים פסיכולוגיים באמצעות ייעוץ, טכניקות הפחתת מתח או טיפול תרופתי עשוי להיות חלק מתוכנית הטיפול.

חינוך מטופלים לגבי שינויים באורח החיים, כולל שינויים תזונתיים ונהלי היגיינת הפה, יכול להיות מועיל.
כנל עידוד בדיקות שיניים קבועות כדי לעקוב אחר בריאות הפה ולטפל בכל בעיה מתעוררת.

פּרוֹגנוֹזה:

תסמונת הלשון הבוערת או השורפת יכולה להיות מצב כרוני, אך עבור אנשים מסוימים, הסימפטומים עשויים להשתפר או להיעלם עם הזמן.
מעקבים קבועים חשובים כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע התאמות בתוכנית הטיפול במידת הצורך.

איך רופא השיניים יכול לעזור בטיפול בלשון שורפת?

רופאי שיניים יכולים למלא תפקיד חשוב בהערכה ובטיפול בתסמונת הלשון הצריבה, במיוחד כאשר התסמינים מערבים את חלל הפה. עם זאת, ניהול מצב זה כרוך לעתים קרובות בגישה שיתופית עם אנשי מקצוע אחרים בתחום רפואת הפה.

הנה איך רופאי שיניים יכולים להיות מעורבים בטיפול באנשים עם תסמונת הלשון השורפת:

• הערכה ראשונית:
    רופאים יכולים לערוך בדיקה יסודית של חלל הפה כדי להעריך את היקף התסמינים ולשלול בעיות אחרות בבריאות הפה.
    הם עשויים לברר על ההיסטוריה הדנטלית של המטופל, הרגליו ונהלי היגיינת הפה.
  • הפניה למומחים:
    במידת הצורך, רופאי שיניים עשויים להפנות מטופלים למומחים כגון רופאי פה, מנתחי פה ולסת, או רופאי אף אוזן גרון (מומחים לאוזניים, אף וגרון) להערכה נוספת.
  • המלצות לטיפול:
    רופאי שיניים יכולים לספק הנחיות לגבי נוהלי היגיינת הפה ולהמליץ על מוצרי טיפוח הפה שעשויים לסייע בהקלת התסמינים.
    הם עשויים גם להציע שינויים תזונתיים או שימוש בתחליפי רוק אם יובש בפה תורם לתסמינים.
  • שיתוף פעולה עם ספקי שירותי בריאות אחרים:
    מאחר שתסמונת הלשון השורפת יכולה להיות קשורה למצבים מערכתיים, רופאי שיניים עשויים לעבוד בשיתוף פעולה עם רופאים או ספקי שירותי בריאות אחרים כדי לטפל בבעיות רפואיות בסיסיות.
    בנוסף, אם יש חשד לחסרים תזונתיים, רופאי שיניים עשויים לשתף פעולה עם תזונאים או דיאטנים כדי לטפל בבעיות תזונתיות.
  • תרופות וטיפולים מקומיים:
    רופאי שיניים יכולים לרשום או להמליץ על תרופות, כגון שטיפות אוראליות או ג'לים מקומיים, כדי לסייע בניהול הסימפטומים.
    הם עשויים גם לייעץ לגבי תרופות ללא מרשם או תרופות מרשם שניתן להשתמש בהן כדי לטפל בהיבטים ספציפיים של המצב.

חשוב לציין שתסמונת הלשון השורפת דורשת לעתים קרובות גישה רב-תחומית, המערבת לא רק רופאי שיניים אלא גם רופאים, מומחים לרפואת הפה ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות. המטרה היא לזהות ולטפל בגורמים הבסיסיים לתסמינים ולספק ניהול סימפטומים יעיל.

מרפאת שיניים גפאלי SmilePlace

זה חיוני עבור אנשים החווים תסמינים מתמשכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הפה כדי לזהות את הגורמים הבסיסיים התורמים לתסמונת הלשון השורפת ולפתח תוכנית ניהול יעילה.

אנשים החווים אי נוחות מתמשכת בפה, כולל תסמינים של תסמונת לשון צריבה, צריכים לפנות להערכה מקצועית ולעבוד עם ספקי שירותי בריאות כדי לקבוע את דרך הפעולה המתאימה ביותר למצב הספציפי שלהם.

מה ניתן לעשות עם לשון שורפת?

הפתרון >>> תסמונת הפה השורף טיפול <<<

האם המידע בדף זה עזר לכם? דרגו אותנו כאן למטה
4.8/5 - (534 votes)

סד לילה לפה: יתרונות